شناسهٔ خبر: 14537 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تشريح كرد:

گزارش عملكرد هفت ماهه سالجاري بنادر هرمزگان / جابجایی بیش از ١٠ میلیون نفر- سفر در ١٠ بندر مسافری / انتقال بیش از ٩٦٠هزارTEU کانتینر

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از تخلیه و بارگیری ٥٠ میلیون تن کالا و ثبت جابجایی بیش از ١٠ میلیون نفر- سفر در بنادر هرمزگان خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از  روابط عمومی، ابراهیم ایدنی با تشریح عملکرد مجموعه کل بنادر بازرگانی و مسافری این استان طی هفت ماهه سال ٩٤، اظهار کرد: طی مدت یاد شده، ٤٩ میلیون و ٢٠٦ هزار و ٢٢٥ تن کالای نفتی و غیر نفتی از طریق بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شده است.

ایدنی افزود: از مجموع عملیات انجام شده در این بنادر، ٣٠ میلیون و ٤٧هزار و ٣٠٠ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ١٩ میلیون و ١٥٨هزار و ٩٢٥ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

رشد ٧٦ درصدی ترانزیت نفتی

عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان از ترانزیت ٦٠٣ هزار و ٢٧٤ تن انواع مشتقات و فرآورده های نفتی از طریق پایانه های بنادر این استان با رشد ٧٦ درصدی و همچنین صادرات ٦ میلیون و ٥١٠ هزار و ٥٣١ تن از این نوع کالاها به خارج از کشور از آغاز سال جاری تا ابتدای آبان ماه خبر داد.

وی حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه کالاها طی هفت ماهه سال جاری را ١٠ میلیون و ٧٣٤ هزار و ٤٠٦ تن عنوان کرد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و ٣٠٣ هزار و ١٤٢ تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد.

صادرات ١٤,٦میلیون تن کالای غیر نفتی

ایدنی در بخش دیگری از سخنان خود از صادرات ١٤ میلیون و ٥٩٧هزار و ٨٥٩تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور طی این مدت، خبر داد و گفت: حجم ترانزیت اینگونه کالاها طی از ابتدای سال جاری تاکنون، ٢ میلیون و ٦٤١ هزار و ٥٩٨ تن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) کالاهای غیرنفتی را ٥ میلیون و ٤١٠ هزار و ٤٣١ تن عنوان کرد.

کاهش ١٨ درصدی واردات غیرنفتی

وی همچنین گفت: طی این مدت، ٥ میلیون و ٨٩٧ هزار و ٢٦٦ تن کالای غیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ١٨ درصدی این بخش از عملیات بندری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: بالغ بر ٦٨٨ هزار و ٣٦٠ تن کالای غیرنفتی از طریق بنادر تجاری این استان ترانشیپ شد.

جابجایی بیش از ٩٦٠هزارTEU کانتینر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عملکرد حوزه کانتینری بنادر این استان طی سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت، ٩٦٦ هزار و ١٨٨ TEU کانتینر در پایانه های کانتینری بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد که ٧١١ هزار TEU شامل کانتینرهای پر و ٢٥٥ هزار TEU نیز به کانتینرهای خالی اختصاص داشته است.

جابجایی بیش از ١٠ میلیون نفر- سفر در ١٠ بندر مسافری

وی ضمن اشاره به اهمیت ویژه این استان در کشور به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران، گفت:  طی هفت ماهه سال جاری، ١٠ میلیون و ١٣٩ هزار و ٧٠٨ نفر- سفر جابجایی مسافران در بنادر مسافری و چند منظوره این استان به ثبت رسید.

افزایش تردد شناورها به بنادر تجاری و مسافری

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان از ابتدای سال جاری تاکنون را ١٨ هزار و ٧٩٣ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، سه هزار  و ١٢ فروند شناور بالای هزار تن و ١٥ هزار و ٧٨١ فروند از کشتی های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزار تن وزن داشته اند.

ایدنی ضمن اشاره به رونق تردد شناورها به بنادر تجاری این استان، گفت: تعداد شناورهای ورودی به بنادر طی این مدت، در مجموع ٨ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی در پایان یادآور شد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیش از ٧٠ بندر بزرگ و کوچک را مدیریت و راهبری می کند که بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، قشم و لنگه از جمله مهم ترین بنادر تجاری و بنادر شهید حقانی بندرعباس و شهید ذاکری قشم نیز از مهم ترین بنادر مسافری این استان به شمار می رود.

نظر شما